Programul postuniversitar Dreptul bancar și al noilor tehnologii dezvoltat de către Facultatea de Drept din cadrul Academiei de Studii Economice din București în parteneriat cu Asociația Consilierilor Juridici din Sistemul Financiar-Bancar și Asociația Română a Băncilor, principalele asociații profesionale din sistemul financiar bancar din România, își propune să ofere participanților cunoștințele și abilitățile necesare pentru a face față provocărilor și mutațiilor actuale în două domenii extrem de active, respectiv dreptul bancar și dreptul noilor tehnologii, cu accent pe evoluțiile din zona financiar-bancară. Cursul este compus din diverse module care acoperă o gamă largă de subiecte teoretice și este completat de cazuistică relevantă, urmărind dezvoltarea competențelor prin combinarea cunoștințelor teoretice cu ore de activități practice.
Cursurile, seminarele și activitățile practice se vor desfășura online, dar se vor organiza și sesiuni ce necesită prezența fizică și permit interacțiunea cu lectorii. Cursanții vor avea ocazia de a audia prezentările unor reputați lectori în domeniul bancar național și european, al protecției consumatorilor, al dreptului noilor tehnologii, al ESG (environmental, social and corporate governance).
Totodată, vor putea discuta subiectele de interes legate de domeniul bancar și al noilor tehnologii atât în timpul orelor de curs cât și de seminar cu lectori și practicieni din cadrul Băncii Naționale a României precum și al principalelor instituții de credit și ai asociațiilor profesionale din domeniul bancar din România dar și cu invitați din străinătate, fiecare dintre ei reputați profesioniști în domeniile lor de activitate.
Programul postuniversitar se definește printr-o pregătire academică riguroasă în cadrul căreia se acordă o atenție deosebită dezbaterilor ce au ca obiect studii de caz și cazuistica relevante în domeniile circumscrise acestuia.
Nu în ultimul rând, programul postuniversitar oferă cursanților o înțelegere avansată a principiilor și conceptelor fundamentale specifice mediului bancar și al noilor tehnologii, abordate într-o manieră transdisciplinară, raportând prevederile legale la activitatea economică.
Grup țintă
Cursul se adresează persoanelor care lucrează la nivel național și internațional în domeniile bancar național și european, al protecției consumatorilor, al dreptului noilor tehnologii, al ESG (environmental, social and corporate governance).
LECTORI
Bogdan Pleșuvescu
Bogdan Pleșuvescu are peste două decenii de experiență în cadrul a cinci bănci din România și Republica Moldova. Din martie 2023, ocupă funcția de Director General Adjunct și Director Juridic la Banca Transilvania. A fost implicat activ în achiziționarea Volksbank, Bancpost, Victoriabank, BCR Chișinau și OTP Bank România. În perioada 2018-2023, a detinut funcția de Director General la Victoriabank în Republica Moldova.
Liviu Fenoghen
Este director al Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB). Are o vastă experiență în domeniul bancar, activând în ultimii 25 de ani în instituții financiar-bancare importante unde a ocupat funcții de conducere și coordonare.
Marinela Tăbăcaru
Este șeful Serviciului Juridic Special Projects, din cadrul Direcției Juridice a Băncii Transilvania, cu responsabilități în proiectele cu impact la nivel de grup. Are o experiență de aproape 15 ani în profesia juridică în sistemul bancar, expertiza sa întinzându-se pe multiple ramuri, dar în mod deosebit pe zona finanțărilor structurate, project finance, credite sindicalizate și finanțarea sectorului public.
Alexandru Păunescu
Este Directorul Direcției Juridice din cadrul Băncii Naționale a României și Membru al Colegiului de Coordonare din cadrul Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar.
Are peste 20 de ani de experiență juridică în domeniul financiar-bancar și deține un doctorat în Științe Economice susținut la Academia de Studii Economice București.
Dragoș Mihai
Este director adjunct al Direcției Juridice din Departamentul Litigii Judiciare și Suport Juridic Recuperare din cadrul Băncii Transilvania. Are o bogată experiență în domeniul bancar, în special pe zona de litigii și recuperare. A absolvit Oxford Executive Leadership Programme din cadrul Said Business School, University of Oxford, precum si Fast Track MBA organizat de Bucharest International School Of Management.
Gabriela Vintilă
Este șef Departament Litigii în cadrul Diviziei Juridice a UniCredit Bank S.A. Are o experiență de peste 20 de ani în domeniul juridic și aproape 10 ani în materia litigiilor bancare, cu solidă expertiză juridică în aria gestionării litigiilor din sfera civilă, comercială (litigii cu profesioniști), insolvență și executări silite, contencios administrativ și fiscal, acoperind cazuistica de dreptul muncii, drept financiar-bancar, drept penal al afacerilor, legislația privind prevenirea și combaterea spălării banilor (AML) dreptul urbanismului și legislația de mediu.
Gabriel Marin
Este șeful departamentului de litigii din cadrul BRD și membru în baroul București. Are o importantă experiență în material litigiilor din domeniul financiar-bancar.
Andrei Pănoiu
Este Șef Serviciu Litigii Judiciare în cadrul Bancii Transilvania. Are o vastă experiență juridică în domeniul bancar și non-bancar, specializat pe activitatea de instanţă, cu precădere în materie civilă şi comercială. Are doctorat absolvit la Institutul Friedrich Meinecke din cadrul Freie Universität Berlin, obţinând calificativul ”cum laudae”.
Ciprian Chiorean
Este specialist in domeniul juridic cu o activitate de peste 23 de ani in industria financiar-bancară. Ocupă funcția de Director Juridic la CEC Bank iar pe parcursul sau profesional a format și coordonat mai multe echipe de juriști în cadrul instituțiilor de credit în care a activat. Este vicepreședinte al Asociației Consilierilor Juridici din Sistemul Financiar-Bancar. În anul 2017 a absolvit Harvard Manage Mentor organizat de Harvard Business School.
Estela Mihai
Activează din anul 2015 în industria financiar-bancară. S-a alăturat în calitate de Manager Control Intern și Conformitate în cadrul BRD Asset Management SAI în anul 2024, fiind aprobată referitor la această funcție-cheie de către Autoritatea de Supraveghere Financiară și raportează Consiliului de Administraţie. În cadrul BRD – Groupe Societe Generale SA, a ocupat anterior și poziția de Șef Serviciu în cadrul Departamentului Juridic. Este membru în Asociația Europeană pentru Drept Bancar și Financiar din România și figurează în catalogul „Women in law” dezvoltat de juridice.ro.
Simona Caraghiaur
Este director Direcţia Juridică, Salt Bank, cu o experiență de peste 20 de ani în domeniul juridic – bancar, din care 10 ani de experiență la nivel de management juridic și de guvernanță corporativă. Simona a gestionat si a participat in proiecte complexe de implementare a modificărilor legislative și a noilor reglementări aplicabile instituțiilor de credit precum cele privind cerințele jurisprudențiale naționale și europene pentru instituțiile de credit și ghidurile Autorității Bancare Europene.
Ioana Regenbogen
Este Directorul Directiei Juridice si Relatii Institutionale din cadrul ING Bank. Din ianuarie 2022 deține funcția de Vicepresedinte al Comisiei Juridice din cadrul Asociației Romane a Băncilor. Participa frecvent la conferințele de drept bancar organizate de instituțiile și organizațiile profesionale, la colocviile juridice ale Băncii Naționale ale României, precum si la conferintele organizate de Societatea de Științe Juridice in parteneriat cu case de avocatura si edituri prestigioase.
Cătălina Cușută
Este Director Reglementari Bancare si Noi Tehnologii in cadrul Departamentului Juridic al BRD-Groupe Societe Generale, are o experiență de 20 de ani în domeniul juridic-bancar si coordonează echipele care acorda asistenta juridica în materia guvernantei corporative, achiziții, protecția datelor cu caracter personal, dreptul muncii si in materia serviciilor bancare adresate clientelei persoane fizice. A obținut premiul « Juristul Inovator al anului 2020 », în cadrul Galei Asociației Consilierilor Juridici din Sistemul Financiar-Bancar.
Mircea Obreja
Este Expert Digital & Dreptul Consumatorului in cadrul Departamentului Consultanta Bancară al Direcției Juridice din BCR. Este specializat în materia serviciilor bancare digitale. A obținut premiul ”Juristul Business Partner al anului 2020” in cadrul Galei Asociației Consilierilor Juridici din Sistemul Financiar-Bancar.
Olivia Stan
Este Șef Compartiment Conformitate în cadrul Bancii Nationale a României, cu o experiență de peste 22 de ani în domeniul instituțiilor de credit; reprezentant BNR Ethics and Compliance Committee BCE; reprezentant BNR Diversity and Inclusion Network. Ariile de competență vizeaza aliniera Politicii de Conformitate si a Codului de etica aplicabile salariaților BNR la cadrul BCE, adoptarea unui Cod de conduita al inaltilor functionari aplicabil membrilor Consiliului de administrație al Băncii Naționale a României, implementarea canalelor de integritate, identificarea si tratarea eventualelor conflicte de interese, gestionarea declarațiilor de avere si de interese.
Mihaela Corina Bouleanu(Costea)
Are o experiență de peste 20 de ani în domeniul financiar și bancar. Este Senior Advisor, Aml/Cft & International Sanctions and Financial Crime, Forensic la KPMG Advisory. Este președinte al Comisiei de Conformitate din cadrul Asociației Române a Băncilor, jucand un rol principal în transpunerea în legislația națională a Directivelor UE si trainer autorizat la Institutul Bancar Român. A fost Director Executiv Compliance în cadrul unei bănci din România și a lucrat în cadrul Direcției de Supraveghere a Băncii Naționale a României.
Octavia Mihaela Antohe
Cu o experiență profesională de peste 25 de ani în domeniul financiar și 17 ani în aria Conformității, Octavia Antohe este în prezent senior manager în cadrul echipei de Forensic a KPMG, cu o vastă expertiză în domenii precum conformitatea, prevenirea spălării banilor și finanțării terorismului, gestionarea sancțiunilor internaționale și protecția datelor cu caracter personal. A obținut în 2010 certificarea de Specialist în prevenirea spălării banilor emisă de ACAMS și a făcut parte din mai multe grupuri de lucru constituite la nivelul Asociației Române a Băncilor.
Mihai Selegean
Are peste 25 de ani de experiență juridică din care 15 în domeniul financiar-bancar, coordonând departamentele juridice și de protecția datelor cu caracter personal. A ocupat poziții de conducere în sistemul bancar din România și Polonia. A absolvit cursuri de master în Dreptul afacerilor la Central European University de la Budapesta. Are o experiență de peste 20 ani ca trainer la Institutul Național al Magistraturii, al cărui director a fost timp de 4 ani.
Diana Mazurchievici
S-a alăturat echipei Banca Transilvania în anul 2017, după o experiență de 10 ani în auditarea și oferirea de consultanță organizațiilor din mediul financiar în cadrul KPMG România. Începând cu anul 2020, a preluat coordonarea inițiativelor ESG la nivelul Băncii Transilvania, în completarea responsabilităților de relaționare cu investitorii și finanțatorii sau a proiectelor de achiziții și fuziuni din cadrul grupului. Deține certificare ACCA, iar în anul 2022 a încheiat un Executive MBA la Maastricht School of Management cu teza finală “Rolul sistemului bancar în impulsionarea dezvoltării du-
rabile a României”.
Anca Burcea Norocel
Este supervizor consultanță bancară corporate si micro în cadrul BCR, cu experiență de peste 10 ani în ceea ce privește serviciile și produsele de investiții financiare, serviciile de custodie și depozitare pentru activele fondurilor de investiții și a fondurilor de pensii private, piață de capital, soluții alternative de finanțare (cash pooling), distribuția de asigurări și finanțările de proiect, fiind implicată în tranzacții complexe și inovatoare legate de credite și plasamente de obligațiuni verzi sau corelate cu obiective de sustenabilitate, precum și produse de asigurare sustenabile.
Dragoș Mihail Mănescu
Prodecan cu activitatea de cercetare și relații internaționale, este lector în cadrul Facultății de Drept. Cadru didactic al Academiei de Studii Economice din București în ultimii zece ani, are ca arii de practică: Drept bancar, Dreptul afacerilor/Business law, Dreptul Uniunii Europene/EU Law.
Adelina-Elena Bădescu
Este director adjunct, Direcția Juridică Salt Bank, membru al Asociaţiei Consilierilor Juridici din Sistemul Financiar-Bancar, cu o experiență de peste 8 ani în recuperarea creditelor neperformante. A coordonat activitatea Biroului Suport Juridic Executări Silite din Banca Transilvania. Este doctor in economie cu specializare în domeniul Concurenței, Cooperării și Reglementării în Sectorul Bancar European.
Adina-Ionela Străchinaru
Este membră a Departamentului de Monedă și Bănci, al Facultății de Finanțe, Asigurări, Bănci și Burse de Valori, a Academiei de Studii Economice din București din 2016. Are un doctorat în Finanțe în cadrul Institutului de Studii Doctorale ASE Bucureşti. De-a lungul carierei a dobândit experiență didactică în domeniul financiar-bancar, predând discipline precum: Monedă, Contabilitate bancară, Relații monetar-financiare internaționale, Economie Monetară, Gestiune bancară, Produse și Servicii Bancare.
Adelina Ionescu
Este Directorul Direcției Juridice din cadrul Garanti Bank S.A. și are o experiență de peste 12 ani în domeniul bancar, atât din poziția de consultant intern cât și din cea de avocat, membru
al Baroului București. A absolvit Facultatea de Management din cadrul Academiei de Studii Economice din București.
MODULE
Contractare și garantare în materie de creditare
Cursul își propune familiarizarea cu noțiunile fundamentale, teoretice si practice, privind contractarea si garantarea unui credit bancar. Participanții au acces la informație structurată, agregată, despre modul în care funcționează procesul de creditare și de garantare în sistemul bancar românesc.
Sunt îmbunătățite abilităţile necesare în procesul de analiză și luare a deciziei în vederea contractării unui credit bancar (din perspectiva finanțatorului), prin aprofundarea înțelegerii întregului proces de creditare, ca urmare a accesului direct la informații relevante, oferite de practicieni, în legătură cu etapele concrete ale procesului de creditare, principalele tipuri de finanțări disponibile, structura contractelor de credit și de garanție, monitorizarea derulării creditelor bancare și a garanțiilor aferente acestora, până la finalizarea contractului de creditare prin încetarea obligațiilor dintre părți.
Dreptul consumatorului de servicii financiar-bancare
Cursul de ”Dreptul consumatorului de servicii financiar – bancare” are drept scop definirea zonei specifice de drept în ceea ce privește măsurile de protejare a consumatorului de servicii financiar – bancare în raport cu categoria/materia generală a protecției sănătății, siguranței și a intereselor economice și juridice ale consumatorilor europeni. Cursantul dobândește cunoștințele necesare referitoare la legislația specifică protecției consumatorilor din sfera de activitate financiar – bancară, precum și cele referitoare la incluziunea, intermedierea și educația financiar – bancară. Identificarea avantajelor și a riscurilor aferente induse de evoluția mediului digital asupra modelelor existente de servicii și produse bancare, precum și de noile categorii de produse FinTech, în raport cu consumatorii, precum și posibilitățile de reducere ori de eliminare a acestor riscuri. Dobândirea noțiunilor referitoare la metodele ADR de soluționare a problemelor dintre consumatori și bănci.
Conflicte in materie bancară
Cursul vizează dobândirea de către participanții la procesul educațional a unor cunoștințe generale și specifice cu privire la diferendele în care sunt implicate instituțiile de credit și dezvoltarea de abilitați necesare gestionării și soluționării conflictelor în materie de drept bancar. Se va urmări:
-
*Utilizarea conceptelor si a principiilor fundamentale în materie de drept bancar;
-
*Realizarea de analize comparative între diferitele instituții juridice specifice domeniului de acțiune abordat;
-
*Aprofundarea si înțelegerea structurilor complexe ale raporturilor juridice de drept bancar.
Reglementare în materie bancară
Disciplina Reglementară Bancară își propune să construiască o bază teoretică și practică solidă în materia reglementării bancare, începând cu definirea noțiunilor specifice și continuând cu parcurgerea etapelor și cerințelor necesare pentru o instituție de credit, atât la momentul autorizării acesteia, cât și pe parcursul funcționării acesteia. Se va urmări: cunoașterea noțiunilor, a condițiilor de autorizare și modificare a situației instituțiilor de credit; înțelegerea cadrului de administrare a activității; aprofundarea cunoștințelor despre organizarea și funcționarea instituțiilor de credit; identificarea și delimitarea liniilor de apărare și a funcțiilor de control; cercetarea cadrului în materia evaluării adecvării membrilor organului de conducere și a persoanelor care dețin funcții- cheie; înțelegerea condițiilor in care unele activități ale instituțiilor de credit sunt externalizate; cunoașterea cerințelor referitoare la supravegherea și sancționarea instituțiilor de credit.
Dreptul noilor tehnologii în materie bancară
Cursul de Dreptul noilor tehnologii îşi propune familiarizarea participanților cu principalele reglementări legale in vigoare sau in proces legislativ, relevante pentru domeniul noilor tehnologii. De asemenea, are in vedere prezentarea acelor concepte si formule juridico-tehnice noi care actualmente nu fac obiectul unor reglementari juridice, dar care sunt descriptive pentru mecanisme, instrumente si produse electronice existente, care provoacă dreptul prin schimbările de anvergura pe care le produc.
Cursul contribuie la înțelegerea corelației dintre drept si tehnologie felul in care acestea facilitează derularea tranzacțiilor electronice si deservesc dezvoltarea de noi servicii si de noi modele de afaceri. Totodată cursanții se vor familiariza cu regulile stricte legate de asigurarea securității operațiunilor electronice, in vederea prevenirii fraudei cibernetice.
Conformitate bancară
Cursul de conformitate bancară își propune familiarizarea participanților cu noțiunile de bază din legislația specifică conformității, în general, și a celei bancare, în special. Acestea sunt fundamentale pentru desfășurarea activităților aferente funcției de conformitate, fiind vizate principiile care stau la baza implementării, dezvoltării și consolidării funcției de conformitate, rolurile și responsabilitățile în cadrul acesteia, impactul la nivelul organizației și mecanismele derelaționare ale funcției de conformitate cu celelalte funcții în sistemul de gestionare a riscurilor. Se urmărește dezvoltarea abilităților necesare în realizarea activităților specifice din aria conformității cu accent pe identificarea, controlul și gestionarea evenimentelor purtătoare de risc, în vederea adoptării de masuri eficiente pentru protejarea organizației si a clientelei.
ESG în materie bancară
Cursul de ESG în materie bancară (Environmental, Social, Governance) presupune integrarea criteriilor de mediu, social și guvernanță corporativă alături de cele financiare în luarea deciziilor economice. Își propune familiarizarea cursantului cu noțiunile de bază ale ESG cu accent pe aplicabilitatea acestora în domeniul bancar. Este vizată dobândirea de cunoștințe privind legislația în domeniu, la nivel european și național, precum și crearea de abilități de utilizare a conceptelor și terminologiei ESG în procesul de finanțare sustenabilă. Se va analiza impactul ESG asupra activității unei bănci, precum și rolul pe care o bancă îl are asupra premiselor de dezvoltare sustenabilă a economiei și a societății, incluzând:
- – cadrul ESG în materia bancară;
- – factorii și pilonii ESG;
- – rolul alocării de capital în angajamentele ESG asumate la nivel internațional;
- – presiunile provenite de la stakeholderii-cheie;
- – înțelegerea criteriilor de analiză ESG;
- – necesitatea raportării și auditării ESG;
- – maniera de gestionare a riscurilor ESG;
- – oportunități generate de finanțarea sustenabilă.
Drept bancar european
Cursul își propune să ofere familiarizarea participanților cu noțiunile de bază din legislația specifică la nivel european în materia dreptului bancar și a ariilor incidente, fiind vizat ansamblul de norme juridice elaborate și edictate de sistemul legislativ al Uniunii Europene. Materia abordează definirea noțiunilor specifice și parcurge etapele și cerințelor necesare activității practicienilor domeniului bancar prin raportare la normativele europene și cu premisa înțelegerii raportului dintre legislația în vigoare în România și legislația Uniunii Europene în materie, cu evidențierea jurisprudenței relevante în materie considerată a fi absolut indispensabilă pentru dezvoltarea profesională continuă.
ÎNSCRIERI
Înscrierea la programul postuniversitar de formare și dezvoltare profesională „Dreptul bancar și al noilor tehnologii” se face online la adresa de email postuniversitare@drept.ase.ro, încărcând următoarele documente (copii în format .pdf sau .jpeg/.jpg, unde este cazul):
– Fișa tip de înscriere, semnată, disponibilă la secretariatul facultății și în format electronic pe: FIȘA ÎNSCRIERE
– Copie a diplomei de licență şi foaia matricolă (sau documente echivalente cu acestea). Absolvenţii care au promovat examenul de finalizare în 2024 vor încărca, în copie, adeverinţa care atestă finalizarea studiilor universitare de licență;
În cazul pierderii, distrugerii totale sau parțiale a diplomei de licență sau plastifierii acesteia, copia documentelor care atestă îndeplinirea tuturor formalităților legale privind întocmirea unui duplicat al diplomei de licență;
– Copia certificatului de naştere;
– Copia buletinului/cărții de identitate;
– Copia adeverinţei medicale eliberată de medicul de familie sau de o altă unitate autorizată, care să ateste că este apt pentru a urma programul la care solicită înscrierea;
– Copia certificatului de căsătorie (dacă este cazul).
– Copia chitanței care atestă plata taxei de înscriere, în valoare de 125 lei. (Cf. Metodologiei privind taxele aplicate în ASE București) – PENTRU PLATĂ APĂSAȚI AICI
– Declarația de consimțământ pentru prelucrarea datelor cu caracter personal – accesați declarația
*Ulterior înscrierii, pentru completarea dosarului cursantului, diploma de licență, suplimentul la diploma de licență, diploma de bacalaureat și foaia matricolă se vor prezenta la secretariat în copie legalizată sau original pentru a fi certificate ”conform cu originalul”.
Dosarele incomplete nu sunt acceptate pentru înscriere.
Taxa de înscriere nu este returnabilă, excepție face situația în care nu se organizează programul de studii, în anul universitar respectiv.
Dacă solicitantul dorește să rămână în așteptare pentru formarea unei grupe în anul universitar următor, trebuie să reînnoiască fișa de înscriere, taxa de înscriere rămânând valabilă.
Înscrierea online a candidaților se face pe baza datelor din certificatul de naștere, respectiv numele, inițiala/inițialele prenumelui/prenumelor tatălui (mamei, în cazul în care tatăl este necunoscut) și prenumele candidatului.
În condițiile îndeplinirii acestor formalități, candidatul rămâne în așteptare până la întrunirea numărului minim de cursanți, urmând ca secretariatul să-i comunice data începerii cursurilor.
Depunerea dosarului de înscriere la programul postuniversitar confirmă acceptarea completă din partea solicitanților a prevederilor Metodologia privind înscrierea și admiterea la programenle universitare de formare și dezvoltare profesională continuă.
De asmenea, pe parcursul studiilor postuniversitare, cursanții trebuie să cunoască și să respecte prevederile Regulamentului privind activitatea didactică la programele postuniversitare de formare și dezvoltare profesională continuă.
TAXE
I. Taxa pentru înscrierea 2024
Programe de studii postuniversitare de formare și dezvoltare profesională continuă |
125 lei |
II.Taxa de școlarizare minimă pentru studii postuniversitare de formare și dezvoltare profesională continuă
Program postuniversitar de formare și dezvoltare profesională continuă (91-180 ore) |
3.000 lei |
Pentru mai multe informații:
Regulament privind programele postuniversitare
Regulament privind taxele de școlarizare
Pentru plata taxei de inscriere vă rugăm sa accesati urmatorul link:
https://plationline.ase.ro/
CALENDAR
Înscrieri ONLINE
25.06.2024 – 20.09.2024
Începerea cursurilor
07.10.2024
Încheierea contractului de studii
10.09.2024-01.10.2024
Plata a ½ din taxa de școlarizare
15.10.2024
Plata a ½ din taxa de școlarizare
15.01.2025
Facultatea de Drept ASE
Piața Romana 7, sector 1, București